Arbejdstøj

Skrevet af Sabrina Andersen:

arbejdstoej

Hvad skal der egentlig til for at arbejdstøj kan trækkes fra i regnskabet ?

 

Her har du fradrag

Personalet er en del af og en nødvendighed for virksomhedens drift, derfor er personaleudgifter som udgangspunkt fradragsberettigede driftsudgifter – dog med visse undtagelser. Når man taler om beklædning kan der kun opnås fuldt fradrag når:

  • Der er tale om arbejdstøj og uniformer, som tilhører virksomheden og benyttes af medarbejderen i arbejdstiden og leveres tilbage når medarbejderen ikke længere er ansat
  • Der er tale om profilbeklædning i form af bl.a. kjoler, jakkesæt, skjorter og slips, som tilhører virksomheden og benyttes til at repræsentere denne. Det kræves dog at tøjet bærer synligt virksomhedslogo eller navn
  • Virksomheden stiller sportstøj til rådighed for sine medarbejdere, som leveres tilbage når medarbejderen ikke længere er ansat
  • Der er tale om specialbeklædning som er en nødvendighed for arbejdets udførelse og sikkerhed og ikke kan erstatte almindelig påklædning som bl.a. diverse uniformer til kokke, skorstensfejere, brandmænd og politimænd
  • Tøjet ikke benyttes udenfor arbejdstiden – altså i fritiden

 

Her har du ikke

Der kan ikke opnås fradrag når:

  • Der er tale om arbejdstøj som benyttes til privat brug – eller kan benyttes til privat brug
  • Der er tale om civiltøj som ikke bærer synligt logo eller virksomhedsnavn
  • Der er tale om arbejdstøj som foræres til medarbejderne og ikke længere ejes af virksomheden
  • Tøjet benyttes i fritiden – altså udenfor arbejdstiden

 

Fradrag som selvstændig

Er du selvstændig har du fradrag for dit arbejdstøj på lige fod med dine ansatte og kan derfor også fratrække omkostningen fuldt ud. Der gælder dog den regel at dine medarbejdere skal have stillet tilsvarende arbejdstøj til rådighed samt at tøjet ikke benyttes privat.

Er du selvstændig og ikke har nogle medarbejdere kan arbejdstøjet fratrækkes, såfremt der er tale om specialbeklædning og det er normalt for branchen at udlevere arbejdstøj til sine medarbejdere som det gør sig gældende i håndværkerbranchen.

Det er dog vigtigt at bemærke at selv hvis udgiften til beklædning opfylder alle krav for fradragsret er det ikke sikkert at SKAT godkender dette fradrag.

 

Skærmbriller

Virksomheden kan fratrække omkostningen for indkøbte skærmbriller til medarbejderne, idet det anses for en driftsudgift. Skærmbrillerne er desuden skattefrie for medarbejderne såfremt de ikke tager brillerne med hjem. Du har som selvstændig og arbejdsgiver selvfølgelig også mulighed for at fratrække dine skærmbriller.

Hvad mange ikke ved er, at danske virksomheder faktisk er forpligtet til at tilbyde synstest og skærmbriller til sine ansatte, hvis de har behov for en synskorrektion når de sidder foran computeren og arbejder.

 

Tøjvask

Vasker du som arbejdsgiver eller selvstændig dine medarbejderes arbejdstøj eller håndklæder, klude, viskestykker og lign. I bruger i virksomheden hjemme i privaten kan det fratrækkes i din virksomhed. Du skal blot beregne de faktiske udgifter du har på disse vaske, i forhold til el- og vandforbrug, sæbe osv. pr. vask og gange det med antal vaske. Det kan opgøres månedligt eller årligt alt afhængig af hvor ofte der vaskes, og fratrækkes som et privat udlæg med skattefradrag. Hvis der skal opnås et momsfradrag skal sæben købes særskilt og kun benyttes til erhvervsmæssige vaske og trækkes direkte fra i regnskabet.

Ved køb af en ny vaskemaskine er der mulighed for at købe den som et blandet driftsmiddel og fratrække en del af udgiften i virksomhedens skattemæssige regnskab.

 

Er du stadig i tvivl eller sidder du inde med spørgsmål jeg ikke har omhandlet – så sidder vi klar til at hjælpe dig